Rebranding – sposób na zmianę oraz odświeżenie marki

Rebranding – gruntowna zmiana postrzegania marki

Rebranding jest procesem transformacji wszystkich elementów marki, takich jak oferowane produkty i usługi, jakość obsługi oraz sposób komunikacji, w tym wygląd logo (redesign), którego celem jest osiągnięcie lepszej pozycji na rynku. Każda zmiana, w tym głównie gruntowna daje możliwość zakomunikowanie odbiorcom określonej informacji. Sama możliwość przekazu informacji jest już w wielu przypadkach cenną rzeczą. Stagnacja nie jest dobrym stanem w życiu, a tym bardziej w biznesie, stąd też zmiany które dotyczą marki bądź firmy tworzą wokół niej otoczkę postępu, dążenia do wyznaczonych celów, chęci zdobycia wyższej pozycji na rynku, a więc wyprzedzenia konkurencji.

Redesign logo
Rebranding, redesign logo - odświeżenie wizerunku firmy

Małe, czy duże zmiany? Rebranding, czy też jedynie redesign logo?

Rebranding jak już było wspomniane na wstępie jest szerokim pojęciem dotyczącym wielu aspektów funkcjonowania marki i nie dotyczy jedynie wyglądu symboli graficznych. Dotyczy zarówno zmian w samej koncepcji funkcjonowania firmy, jej misji, sposobu komunikacji z klientami, jak też w takich szczegółach jak wygląd firmowych uniformów, systemu oznaczenia komunikacji w budynkach czy też wyglądu punktów sprzedaży. Przez to, iż rebranding dotyka tak wielu aspektów, jego przygotowanie koncepcyjne oraz realizacja są bardzo czasochłonne oraz wymagają sporej inwestycji kapitału.
Wycinkiem, można powiedzieć rebrandingu, jest redesign logo, czyli odświeżenie bądź bardziej gruntowna zmiana głównego znaku rozpoznawczego firmy bądź marki. Każda z dużych marek poddaje swoje logo pewnym zmianom, które wykonywane są w odstępie kilku bądź kilkunastoletnim. Główny trendem jest w większości uproszczenie znaku, łatwiejsza rozpoznawalność, a przy tym okazja do nawiązania komunikacji z klientem, wysłania informacji iż marka zmienia się, ewoluuje.
Mimo iż redesign logo jest w wykonaniu znacznie tańszy od pełnego rebrandingu, to jego wdrożenie musi być konsekwentne. Aby siła przekazu nie została rozmyta, zaprzepaszczona i doprowadzała do pewnego dualizmu wizerunkowego, wymiana logo musi być wykonana w możliwie najkrótszym czasie. Zmiana logotypu musi być przeprowadzona zarówno w oznaczeniu zewnętrznym budynków (plafony, kasetony itp.), reklamie zewnętrznej (tablice informacyjne, znaki kierunkowe, billboard’y, banery), reklamie na samochodach oraz innych pojazdach, materiałach reklamowych (wizytówki, ulotki, foldery, katalogi), w internecie (strony www, kampanie banerowe, wpisy w portalach branżowych oraz informacyjnych).

Po cichu i zaskoczenia, czy też z wyprzedzeniem i uprzedzeniem?

Zmiany dotyczące rebrandingu, bądź redesignu logo możemy wprowadzić bez uprzedzenia, uzyskując efekt zaskoczenia, chociaż to w przypadku średnich i dużych firm jest ciężkie do uzyskania ze względu na ilość nośników do zmiany. Możemy również zmiany te zapowiedzieć, wykorzystując możliwość zakomunikowania ich poprzez artykuły prasowe, publikacje w portalach internetowych, stronach www oraz blogach związanych z ogólnym przekazem informacji, z naszą branżą, bądź szeroko pojętą reklamą. Bardzo często taka wiadomość publikowana jest za darmo i nie wymaga z naszej strony ani przygotowania gotowych materiałów, ani też opłaty, jest po prostu świetnym tematem do publikacji dla dziennikarzy i blogerów.

Rebranding - zmiana wizerunku firmy
Autor artykułu: Wiktor Chmur | Clouds Studio Graficzne | https://www.clouds.pl
Polecane artykuły: Redesign logo
Zdjęcia użyte w artykule: pexels.com, pixabay.com